DiscoverVOIS-podden
VOIS-podden
Claim Ownership

VOIS-podden

Author: VOIS

Subscribed: 5,081Played: 28,955
Share

Description

En kristen podcast om Bibeln med intressanta samtal som hjälper dig att växa i din tro. Nytt avsnitt varje vecka. Prenumerera i din app så du inte missar något! Mer info på vår hemsida vois.se/podden.
122 Episodes
Reverse
Hej alla härliga lyssnare. Vi ha startat en ny podd som heter Tro & livsstil. Lyssna på det här avsnittet för att veta mer och klicka sedan på länken nedan för att följa den nya podden. Webbplats: trolivsstil.se Lyssna i Apple Podcaster Lyssna i Spotify Lyssna på Google PodcastsSupport the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Vi har kommit till avsnitt nummer 116 i podden och kommit en bit i vårt tema Den röda tråden. Den här veckan pratar vi om det kallas "löfteslandet". Gud hade befriat folket från slaveriet i Egypten och lovat dem att de skulle få inta ett land som skulle bli deras. Med facit i handen ser vi att Gud blev vred på folket och att Mose och hela hans generation aldrig fick komma dit in, utan endast Kaleb, Josua och en ny generation av människor. Vad var det som hände? Vad var det som gjorde Gud så vred? De utmaningar israeliterna gick igenom går även vi igenom. Vi pratar om vad vi kan lära oss av dem för att inte riskera att på samma sätt dra på oss Guds vrede. Bibelord som ta upp 4 Moseboken 10:11-12 4 Moseboken 11:1 4 Moseboken 11:4 4 Moseboken 13:28-29 4 Moseboken 13:31-34 4 Moseboken 14:3 4 Moseboken 14:9 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Vi har kommit till det allra sista avsnittet i temat Den röda tråden. I det här avsnittet knyter vi säcken och visar hur alla löften uppfylls och alla skuggbilder blir verklighet. Det här är den storslagna historian om en kärleksfull Gud som försonar hela mänskligheten med sig själv genom ett osjälviskt offer, om en Kung som regerar i sitt rike över ett folk som fritt valt att följa honom och om hur Gud återigen öppnar vägen till livets träd så att vi kan äta av det och leva i evighet. Historian slutar där det en gång började. Bibelord som tas upp Markusevangeliet 1:2-3 Johannesevangeliet 1:14 Matteusevangeliet 13:16-17 Matteusevangeliet 5:17 Galaterbrevet 3:13-14 Johannes 7:37-38 Romarbrevet 2:28-29 Romarbrevet 7:6 Filipperbrevet 3:20 Mark. 14:23-25 Uppenbarelseboken 21 Uppenbarelseboken 22:12-14 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Gud som står utanför tid och rum ser dåtid, nutid och framtid i ett och samma nu. Den röda tråden i Bibeln börjar närma sig sin upplösning och Gud har en storslagen plan i kikaren. För att förbereda oss på detta sänder Gud flera olika profeter som talar om vad som kommer att ske vid Jesus ankomst, flera hundra år innan det sker. I det här avsnittet går vi igenom några av dessa profetior. Bibelord som tas upp 2 Petrusbrevet 1:21 Jesaja 49:6 Jesaja 52:13 Jesaja 53: 1-6 Psalm 22:7-9 Jesaja 65:17-18 Jeremia 31:31 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Berättelserna i Bibeln finns både där för att berätta en faktisk historisk händelse, men de innehåller också massor av visdom och lärdomar. Sektionen som handlar om kungarna i Gamla Testamentet t ex innehåller en massa bra principer när det gäller ledarskap. Där finns både bra och dåliga exempel. Det är just det som det här avsnittet handlar om. Vi jämför de två kungarna Saul och David och försöker lära oss av dem. Om processer, otålighet och avundsjuka. Bibelord som tas upp 1 Samuelsboken 13:9-13 1 Samuelsboken 18:6-9 1 Samuelsboken 18:10-11 Jesaja 9:6-7 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Vi har kommit till delen i Bibeln och i vårt tema "Den röda tråden" som handlar om kungarna i Gamla Testamentet. Guds folk började se sig omkring och längta efter att få en kung precis som alla andra folk. Det här är en spännande berättelse som visar hur vi människor ibland vill vara som alla andra trots att Gud gjort oss unika och har en speciell plan för vårt liv. Bibelord som tas upp 5 Moseboken 17:14-20 1 Samuelsboken 15:23 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
I det här avsnittet reflekterar vi kring det vi pratade om i förra. Där läste vi en bibelvers om att Gud blev vred på sitt folk. Han blev vred för att han såg hur de var på väg att förstöra för sig själva. Gud vill vårt bästa och när han ser att vi är på väg åt fel håll så vill han göra något åt det. Hur vi responderar på de löften Gud har gett spelar en väldigt stor roll. Det här avsnittet kommer ge dig motivation att aldrig ge upp. Bibelord som tas upp Josua 1:9 Josua 21:43-45 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Det här är del 2 där vi pratar om löftena som Gud gav. I det här avsnittet diskuterar vi två andra välkända namn i Gamla Testamentet. Nämligen Josef och Mose. De har båda fascinerande liv som vi kan dra viktiga lärdomar ifrån. Dessutom får du höra om en ny lovsång som VOIS har släppt som som snart kommer som musikvideo. Bibelord som tas upp 1 Moseboken 50:20 2 moseboken 1:1-22 2 Moseboken 2:1-10 2 Moseboken 2:23-25 2 Moseboken 12:23 Johannesevangeliet 1:29 Matteusevangeliet 26:19 Johannesevangeliet 19:31 1 Korintierbrevet 5:7 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
I det här avsnittet pratar jag om löftena som Gud gav Abraham, Isak och Jakob, och om hur Gud är både mäktig och villig att hålla alla sina löften. Gud bad också Abraham att göra en enormt stor uppoffring, att offra sin egen son. Hur långt hade man själv gått för Guds skull? Bibelord som tas upp Hebreerbrevet 11:17-19 Romarbrevet 9:10-13 1 Moseboken 26:1-5 1 Moseboken 28:13-15 1 Moseboken 28:18-22 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Det här är andra delen i samtal kring alla förbunden som Gud sluter med sitt folk. I det här avsnitten pratar vi om 4 olika förbund i Gamla Testamentet och 1 förbund i Nya Testamentet. Vad handlade de om och vad har de för betydelse? Förbunden vi tar upp är: Förbundet med Noa Förbundet med Abraham Förbundet med Mose Förbundet med David Bibelord som tas upp 1 Moseboken 6:8 1 Moseboken 6:5 1 Moseboken 6:18 1 Moseboken 9:11 1 moseboken 9:1-17 1 Moseboken 1:28-29 1 Moseboken 9:1-3 1 Moseboken 9:14-15 1 Moseboken 17:1-10 1 Moseboken 15:6 1 Moseboken 12:1-3  2 Samuelsboken 7 1 Krönikeboken 17:11-14 2 Krönikeboken 6:16 Hebreerbrevet 9:15 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Många har fått för sig att Gud i Nya Testamentet är full av nåd och kärlek medan gud i Gamla Testamentet är dömande och hård. Men visste du att Gud är densamme genom hela Bibeln? Vi pratar idag om hur Gud visar nåd på flera olika sätt och mot flera olika personer. Vi inleder också ett samtal kring alla förbunden som Gud sluter med sitt folk. Vad handlar de om och vad har de för betydelse? Bibelord som tas upp 1 Moseboken 3:15 1 Moseboken 4:15 1 Moseboken 5:24 1 Moseboken 6:18 1 Samuelsboken 23:16-18 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Det här är del 2 i ämnet kring syndafallet. Idag pratar vi om syndafallets konsekvenser ur ett större perspektiv och om vad som hände sen. Vi berör också frågan om fri vilja. Om Gud visste att människan skulle misslyckas, har då verkligen människor en fri vilja, eller är allt förutbestämt? Bibelord som tas upp 1 Moseboken kapitel 4-11 1 Moseboken 3:15 Kolosserbrevet 2:13-15 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Varför ser världen ut som den gör? Varför finns det så mycket ondska, övergrepp och utsatthet? Bibelns förklaring på allt detta är något som kallas för Syndafallet. Men vad är det egentligen och hur hamnade vi här? Vi pratar om detta och diskuterar om man kan se Adam och Eva som verkliga personer eller om hela berättelsen mest är symbolik. Bibelord som tas upp 1 Moseboken 3:1 Uppenbarelseboken 12:9 Uppenbarelseboken 20:2 1 Korintierbrevet 15:20-22 1 Moseboken 2:15-17 1 Moseboken 3:6 1 Moseboken 3:7 1 Moseboken 3:17-19  Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
I det här avsnittet fortsätter vi där vi slutade sist. Vi är kvar i de allra första kapitlen i 1 Moseboken. Några av de saker vi tar upp är om det utifrån skapelseberättelsen finns en ordning mellan man och kvinna eller om de är helt jämlika, och vi avslöjar vad det som egentligen är det stora huvudtemat som löper genom hela Bibeln. Bibelord som tas upp 1 Moseboken 1:26-27 1 Moseboken 2:1-3 Hebreerbrevet 4:1-16 Hebreerbrevet 4:9-11 Matteusevangeliet 11:28 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Vi inleder ett nytt episkt tema som vi kallar "Den röda tråden". Vi kommer att gå igenom hela Bibeln från pärm till pärm och försöka få en översikt av vad Bibeln egentligen handlar om. Temat kommer sträcka sig över flera månader. 😅 I första avsnittet går vi igenom första och andra kapitlet i 1 Moseboken som handlar om skapelsen. Bibelord som tas upp 1 Moseboken 1:1 Johannes 1:1-3, 14 Kolosserbrevet 1:16 1 Moseboken 1:31 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Vi har kommit till det allra sista avsnittet i temat Jesus. Kristna gör en stor grej av att Jesus dog på korset. Vad är det som är så speciellt med det? Varför dog han på det sättet? Kristna brukar också bära ett kors runt halsen och man brukar säga att korset står för kärlek. Korset är som de flesta vet ett tortyr- och avrättningsredskap. Hur kan det något sådant stå för kärlek? Många frågor som vi försöker reda ut i det här avsnittet. Bibelord som tas upp Hebreerbrevet 9:12 Hebreerbrevet 9:25 Johannesevangeliet 3: 16-17 Romarbrevet 5:6-9 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Det här är del 2 av 2 kring ämnet om vad Jesus gjorde. Av alla saker Jesus gjorde så finns det EN sak som sticker ut, och det är att Jesus kom med en helt ny deal, ett annat ord för ett nytt avtal eller förbund. För att veta hur bra den nya dealen är och vad den innebär behöver man först titta på hur den gamla dealen såg ut. Lite som att titta på en röd prislapp, utan ordinarie priset är det omöjligt att veta hur mycket bättre det nya priset är. Bibelord som tas upp 2 Korintierbrevet 5:21 Hebreerbrevet 8:6-14 Kolosserbrevet 2:13-15 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
I temat om Jesus pratar vi i detta avsnittet om vad det var han gjorde. Av alla saker Jesus gjorde så finns det EN sak som sticker ut, och det är att Jesus kom med en helt ny deal, ett annat ord för ett nytt avtal eller förbund. För att veta hur bra den nya dealen är och vad den innebär behöver man först titta på hur den gamla dealen såg ut. Lite som att titta på en röd prislapp, utan ordinarie priset är det omöjligt att veta hur mycket bättre det nya priset är. För att ge det tillräckligt mycket tid har vi delat upp det här avsnittet i två delar. Du måste lova att du lyssnar på båda, annars kan det låta ganska deppigt. 😉 Detta är del 1. Bibelord som tas upp 2 Mosebok 20:1-17 Jakobsbrevet 2:10 Matteusevangeliet 5:17-28 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
I förra avsnittet pratade vi om vem Jesus är och tog upp detta med att Jesus är Gud själv. En vanlig invändning mot att Jesus är Gud är att Jesus aldrig själv sa det. Det är t ex ett populärt argument från islam och koranen där man menar att vi inte kan tro att Jesus är Gud eftersom han aldrig sa det själv. Men gjorde han verkligen inte det? Vi samtalar om detta och visar att han inte bara påstod sig vara Gud, utan att det var just det som fick honom avrättad. Bibelord som tas upp 2 Moseboken 3:13-14 Lukas 22:63-71 Daniel 7:13-14 Psaltaren 110:1 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Jesus har påverkat vår civilisation som ingen annan. När t o m vår tideräkning utgår från hans födelse så känns det ganska vettigt att ta reda på vem han är. Alla stora världsreligioner har en åsikt om honom och det har skrivits mängder med böcker om hans liv med varierande perspektiv, motiv och sanningshalt. I det här avsnittet tas frågan upp om vem han egentligen är genom att vi tittar på den mest tillförlitliga källan av dem alla som är skriven närmast i tiden till hans existens och av personer som faktiskt var hans vänner, nämligen Bibeln. Bibeln presenterar Jesus som Gud själv. Vad betyder det och hur ska vi förhålla oss till detta påståendet? Bibelord som tas upp Johannesevangeliet 1:1-18 Romarbrevet 10:9 Jesaja 7:14 Support the show: https://ge.vois.se/poddenSee omnystudio.com/listener for privacy information.
loading
Comments (18)

mirjam

En underbar podd där den kristna tron förklaras på ett enkelt och roligt sätt! 👌 Tack för all tid som ni lägger på podden, det är en välsignelse för många! 🤗

Sep 9th
Reply

Hanna G

👍👍🙏

May 26th
Reply

Mats

En superpod för nyfrälsta (och säkert de som vill förnya sina kunskaper)! Enkelt och tydligt språk. Både grundläggande och djupare tolkningar.

Oct 16th
Reply

Nina Bergkvist

Fantastisk pod om tro. Både för dig som är nyfiken på den kristna tron och dig som varit troende länge. Charmigt, rakt, enkelt och ärligt. Fem av fem stjärnor 🌟🌟🌟🌟🌟

Jan 25th
Reply

Sofia Ejdestig

så bra program! inte massa proklamerade av åsikter utan tydligt och bra att så säger Bibeln osv. Fantastisk podd!

Nov 13th
Reply

Nina Bergkvist

Kloka vettiga människor som pratar om tro, förklarar bibeln och livet med Jesus. Vill du veta mer, lyssna!

Sep 11th
Reply

Åse Eriksen

tack för ett bra program 😀

Aug 9th
Reply

Charles Almqvists

det fin justerade argumentet. det är inte så att 99.99999999999999999999999999999999% ger dåliga förhållanden eller helt och hållet omöjliga förhållanden för liv.och alla chanser. och alla halmdocka argument.

Jan 30th
Reply

Charles Almqvists

jag är inte militant. och jag blir övertygad ifall ni har bra argument vilket ni inte har. män jag väntar fortfarande

Jan 30th
Reply (1)

Charles Almqvists

och ifall ni har hört on Lawrence krauss och hans bok a universe from nothing så säger han där att när dem säger inget så menar dem utan tid och rymd. det är inte menat att använda honom som auktoritet

Jan 30th
Reply

Charles Almqvists

det här är en bra exempel på varför dedikation och vanligt sunt förnuft inte används som argument i den vetenskapliga världen

Jan 30th
Reply

Charles Almqvists

och vi vet nu vad gravitation är. titta up gravitationsvågor

Jan 30th
Reply

Charles Almqvists

ifall vi kommer till favorit delar så är exodus 21:1-36 eller eller Leviticus 20:13. och gällande faith i engelska säger bibeln är att man inte ska vet och tro utan att "see". och agnostiker är ateist. agnostiker är om kunskap och ateister är om tro. och ateister säger inte nödvändigtvis att det inte finns men säger bara att man inte tror på när du säger att Gud finns. Och ärlig ateister eller vetenskapen säger inte att vi vet något. jag kan säga mer men orkar inte

Jan 30th
Reply

Charles Almqvists

wow var ska man börja. Det finns massor av saker som ni fick fel. men som ni så så vet ni inte så mycket om evolution och allt det så får ett frikort.

Jan 30th
Reply (1)

Alva Glimstrand

wow! Min kyrkledare tipsade om eran podd, ni är grymma och har jätte bra tankar❤

Jan 11th
Reply

Stephanie Lazo

alltså bra predikan allvarligt! 😊

Jan 3rd
Reply
loading
Download from Google Play
Download from App Store