DiscoverBibelkvarteret
Bibelkvarteret
Claim Ownership

Bibelkvarteret

Author: Sennep.net

Subscribed: 37Played: 754
Share

Description

Bibelkvarteret er påfyll i hverdagen med korte introduksjoner om viktige tema i Guds ord. Både serier og enkeltepisoder. Helt enkelt!
127 Episodes
Reverse
Man kan fort tenke at det å klage, og det å leve et disippelliv, står på hver sin ende av skalaen, og at man ikke kan være misfornøyd eller negativ som kristen. Men Bibelen taler for at det å øse ut sitt hjerte har en viktig plass, og kan til og med være en tillitserklæring til Gud.Manus skrevet og innlest av Carmen Lilleheim
Året er 1857, det er økonomisk krise i USA og nesten alle kirkesamfunn holdt på å miste medlemmer. En forretningsmann på Manhattan sin bønn i lunsjpausen ble starten på en av de største vekkelsene i landet. 40 år senere, i Wales, begynner en ung gruvearbeider å be om å få 100.000 sjeler frelst. Og køene begynner å danne seg.Manus skrevet og innlest av Per Arne Gjerde.
Et av de mest grunnleggende spørsmålene vi må stille oss i livet er: "Hvem er Jesus?" Evangeliene, Skriften og Jesu egne ord og handlinger viser oss at han er mye mer enn bare en trivelig fyr. Hvilken betydning har det for oss, hvem han er?Manus skrevet og innlest av Kjartan Ørnes.
Hva er nåde?

Hva er nåde?

2024-03-2110:56

Nåde. Et typisk kristent ord. Men hva betyr det? Nåde er grunnlaget for livet som Guds barn. Det er en ufortjent gave fra Gud som gis gjennom troen på Jesus som Herre.Manus skrevet og innlest av Sindre Hauan.
Bibelen er en viktig del av vår daglige vandring med Jesus. Når den er så viktig, er det lett å stille spørsmål ved den: hvor kommer den fra? Hvem skrev den? Er det noe som er utelatt, og er det faktisk Guds ord?Manus skrevet og innlest av Sindre Hauan.
For oss som er kristne, er det helt avgjørende å ha et nært forhold til Den hellige ånd, den tredje personen i Treenigheten. Likevel er det mange som ikke helt forstår hva det innebærer. Hvem er han egentlig? Hvordan ser han ut og hva holder han på med? Og hvorfor er han så viktig for vårt liv som kristne?Manus skrevet og innlest av Rune Ørnes.
I samfunnet finnes det mange idealer å strekke seg etter, og mange av disse endrer seg etter tiden man lever i. Men også innenfor kristne miljøer er det idealer vi ikke alltid når opp til. Hvordan kan vi prioritere rett i forhold til disse, og hvem går man til når man opplever dyp skamfølelse?Manus skrevet og innlest av Arne Olav Røe.
DEL 2 - I antikken var skam avgjørende for en persons sosiale anseelse i samfunnet. Om du ble oppdaget ville du føre skam over deg selv og familien din. Men, evangeliene forteller oss hvordan Guds egen sønn valgte å totalt snu om på skamkulturen i Israel, kun for å møte oss med sin kjærlighet.Manus skrevet og innlest av Arne Olav Røe.
DEL 1 - Skam er en sentral del av det å være menneske, og er derfor et tema som dukker opp gjennom hele Bibelen. Det omtales faktisk svært tidlig i Bibelen, allerede i Første Mosebok kapittel 2. Hva forteller Gud oss når skamfølelsen treffer oss, og hva er løsningen?Manus skrevet og innlest av Arne Olav Røe.
Jag framover!

Jag framover!

2023-12-1914:33

Bibelen sammenligner livene våre med å delta i et løp. Vi oppmuntres til å feste blikket og fullføre løpet. Men høres ikke det litt stressende ut?  Hvordan kan vi jage framover, og samtidig hvile i nåden og fullføre løpet med stil? Manus skrevet og innlest av Rune Ørnes.
Hva er lovsang?

Hva er lovsang?

2023-11-2311:12

Vi skal svare på dette tilsynelatende enkle spørsmål med et kanskje litt omfattende svar. For hva er det egentlig vi vil vite når vi spør om hva lovsang er? Som det meste som har med Gud å gjøre, avhenger svaret av ditt forhold til Jesus.Manus skrevet og innlest av Stein Ørnhaug.
Grunnen til at Noah overlevde syndefloden var ikke først og fremst på grunn av hans evne til å konstruere arken, men at han fikk innblikk i, og fulgte, Guds plan. Hvordan kan vi gå i tro på samme måte som Noah?Manus skrevet og innlest av Håvard Kjøllesdal.
En gruppe på jobben satt samlet da en understreket sitt poeng med å si: «Ta Sindre som eksempel. Han har andre verdier enn jeg har. For han er jo fra Sørlandet!». Har det blide Sørlandet æren for verdiene mine? Nei, mine verdier kommer ut av troen og etterfølgelsen av Kristus som Herre. De naturlige valgene som kommer ut av det gjør at Guds Ord kaller meg en fremmed. Manus skrevet og innlest av Sindre Hauan.
Jesus er the G.O.A.T.

Jesus er the G.O.A.T.

2023-10-2610:42

Har du noen gang opplevd å få skylden for noe du ikke har gjort? Plutselig havner du i en tilfeldig knipe og alle ser på deg. Du er blitt et offer, eller en syndebukk som alle peker på. Manus skrevet og innlest av Kjartan Ørnes.
Hvor utfylt er din åndelige CV? Mange i menighetene på Paulus sin tid var først og fremst opptatt av hvilke referanser en hadde hvis man skulle fremstå troverdig. Men, "kristenprosjektet" handler verken om hvor positivt du fremstår, og eller om å skape god reklame for Guds rike: Det er Den hellige ånd som må gjøre jobben.Manus skrevet og innlest av Rebekka Sele.
To generasjoner etter The Great Awakening har nasjonene på begge sider av Atlanterhavet igjen havnet i umoral og forfall. Men, gjennom bønn og tro kom en ny bølge med omvendelse, håp, og ikke minst store samfunnsmessige endringer drevet frem av kristne.Manus skrevet og innlest av Per Arne Gjerde.
Midt i en periode av moralsk forfall, kom The Great Awakening, en bemerkelsesverdig vekkelse som rystet England og Amerika på 1700-tallet. Hvor kom den fra, og hva var frukten av den?Manus skrevet og innlest av Per Arne Gjerde.
Tienden kan være vanskelig å forstå; mange oppfatter den som både lovisk og forbundet med Det gamle testamentet. Men, Bibelen gir oss mange gode grunner til å gi tilbake til Gud, også for oss som lever i dag. Hvordan gir man tienden rett, og hvem bestemmer hva den skal brukes til?Manus skrevet og innlest av Per Arne Gjerde.
Har du noen gang sittet på bakerste benk i kirken og ønsket at noen skulle legge merke til deg? Ventet på at noen skal oppdage potensialet som bor i deg, slik at du også kan begynne å tjene i menigheten. Kanskje du misunner lovsangslederen som synger og spiller så fint hver søndag, og som attpåtil får komplimenter for det. Eller pastoren, som har fått et såpass stort kall over livet sitt. Så lurer du kanskje på: Hvorfor har ikke Gud utvalgt deg?Manus skrevet og innlest av Sunniva Ørnes Puvanendran.
Vi har kommet til den mest fremmede og mystiske av alle de kristne høytidene: Kristi himmelfartsdag. Dagen da Jesus stakk av. Eller var det sånn? Og burde ikke helligdagen hatt et annet navn?Manus skrevet og innlest av Arne Olav Røe.
loading
Comments 
Download from Google Play
Download from App Store