DiscoverBibelsnak
Bibelsnak
Claim Ownership

Bibelsnak

Author: Imedia.dk

Subscribed: 316Played: 2,792
Share

Description

Bibelsnak er en samtalepodcast, hvor vi læser en bibeltekst sammen og efterfølgende taler om det, vi har læst. Dyk ned i Bibelen i godt selskab og få nye perspektiver på Bibelens budskab.

221 Episodes
Reverse
Det er pinse, det er “kirkens fødselsdag”, og derfor genhører vi pinsedagen i Apostlenes Gerninger kap. 2 med Andreas Bøge og Nanna. Hør Nanna dele sin erfaring med tungetale, om hvordan Helligånden booster Peter til at tale, så 3000 bliver kristne - og hvad er egentligt de fem B’er, som Jesus også benyttede sig af? 
Jesus tilgiver en dødsdømt kvinde, som de skriftkloge griber i ægteskabsbrud, men senere siger Jesus, at ikke alle får tilgivelse. Og hvorfor bliver ordet "formaning" ofte kun forbundet med irettesættelse, når det lige så godt kan oversættes til opmuntring eller tilskyndelse? Filip Sonne Rolighed er gæst, som fortæller om dengang ti politimænd stormede ind, og Bjarke er vært.  Freaky fact: Helligånden omtales fire steder som talsmanden i Johanesevangeliet (14,16+26, 15,26 og 16,7), som på græsk hedder parakletos. Paulus bruger det samme grundord, når han skriver sine afsnit med formaninger/opmuntringer, på græsk parakaleå, i brevene til kristne fællesskaber (f.eks. Rom 12,1). Helligånden tilskynder og opmuntrer altså også menneskers ånd. 
Hvor mange søskende havde Jesus, hvad er løvhyttefesten for en fisk, og hvad kan vi bruge det til i dag, at "Abraham kom før Moses"? Udadtil ligner det måske for nogle, at kristne har flere regler, men indadtil handler det om en personlig relation til Gud, og hvordan éns værdier kan komme til udtryk. Hør et historisk eksempel og tænk med, hvad det betyder for dig.  Filip Sonne Rolighed er gæst, og Bjarke Dubach Brondbjerg er vært. 
Hvis nogen kom hen og sagde, at du skulle drikke deres blod, hvad ville du så tænke? Sådan var det i Johannesevangeliet kapitel 6, hvor Jesus endnu en gang bryder folks forventninger til ham. Først forvandler han brød til tusindvis af mennesker, men så undviger han dem, da de vil gøre ham til konge. Folket forstår nemlig lige så lidt, som farisæerne gjorde i kapitel 5. Lyt med når Berit og Bjarke læser Johannesevangeliet kapitel 6. 
Jesus helbreder en lam ved en dam, som bagefter bærer sin båre helt uden skam. MEEEN dét er farisæerne ikke just tilfredse med, for "man må ikke arbejde på en sabbat!". Jesus svarer, at hans Fader også arbejder på hviledagen, men hvordan hænger det sammen med, at Gud hviler på den syvende dag i skabelsen? Lyt med, når Berit og Bjarke snakker om dette og meget mere i Johannes kap. 5. 
Disicplene synes endnu en gang at Jesus taler volapyk, når han taler om "høst", men pointen viser sig at være ret dyb, fordi Jesus er begyndelsen på evigheden. Men hvad der lige overbeviser mennesker er ret forskelligt, og sådan er det måske også i dag? Lyt med når Berit Holm og Bjarke læser fra vers 31. 
Hvordan er man egentligt "levende vand", og hvorfor lignede denne samtale en date for disciplene, der blev helt pinlige!? Og hvad med os selv - tør vi snakke helt normalt med folk, som er socialt udstødte? Berit Holm og Bjarke tager en snak om, hvordan Jesus og kvinden ved brønden snakker helt forbi hinanden i Johannesevangeliet kap 4. 
Nikodemus frygter hvad de andre tænker, så han opsøger Jesus i skjul af nattens mulm og mørke. Måske er det også noget vi kender til i dag? Og selvom Johannes døber var lidt af en Big-shot på sin tid, så minder Jesus os om, at det i sidste ende ikke handler om os. Lyt med når Miriam Thun Madsen og Bjarke snakker og synger (!) sig igennem tredje kapitel i Johannes' forklaring på, hvad evangeliet er. 
Hvad er dit glansbillede af Jesus? I dette afsnit af Bibelsnak er Jesus festens og glædens Herre, da hans mor udfordrer ham på at lave det første store tegn i Johannesevangeliet. Og hvad sker der lige for reb-pisken i templet? Lyt med når Miriam og Bjarke læser Johannesevangeliet kap 2.
Bibelsnak er tilbage!! og nu er det blevet tid til Johannesevangeliet, som er den beskrivelse af Jesus' liv der kom senest, og som derfor har de mest anderledes perspektiver at byde på. Bjarke Brondbjerg har inviteret Miriam Madsen med som gæst, så kom og hør med - vi tar' lytterne afsted! 
BREAKING NEWS! Anders og Peter stopper som værter på Bibelsnak. I dette afsnit forklarer Anders (desværre uden Peter) hvorfor. Lyt med og find ud af, hvad der skal ske med Bibelsnak i fremtiden, og hvem der skal overtage rollen som vært efter de to. 
Drama, gambling og scoretricks. Dagens afsnit er spændingsfyldt og bliver bestemt ikke kedligt. Ruth beslutter sig for, at tage sagen i egen hånd, nu skal landmand Boas altså være hendes! 
Mon TV2 hentede inspiration til 'Landmand søger kærlighed' fra Biblen? Om ikke andet, følger vi 'deltageren' Ruth i hendes jagt på landmanden Boas. Lyt med og find ud af, om Ruth kommer med på gården. 
Så er der taget hul på Ruths bog! Anders og Peter dykker ned i Ruths loyalitet overfor sin svigermor - "Din Gud er min Gud"
Teologen og tumpen afslutter Daniels bog med et brag! Det handler om Daniel i løvekuglen og om hvordan tillid til Gud, blev hans redning.
I dette afsnit kommer Anders og Peter til at snakke om det som de kalder "den klamme klamme hånd" og Daniel's mod, endnu engang. 
Dagens afsnit handler om, hvad storhedsvanvid og gudekompleks kan gøre ved en af de mægtigeste mænd på jorden. Anders og Peter dykker helt ned i det 4. kapitel fra Daniels bog. Det giver som sædvanligt stof til eftertanke og reflektion.
Da Nebukadnesar holder den vildeste sækkepibe stopdans, med døden til følge, vælger Daniels venner at stole på Gud. Anders og Peter kommer ind på hvordan dette har relevans for os i dag.
Nebukadnesar har besluttet sig for at dræbe dem der ikke kan tyde hans drøm. Detter sætter Daniel og hans venner i en ubehagelig situation. Anders og Peter snakker om dette, om Daniels fantastiske tillid til Gud og om meget andet spændende i dagens afsnit! 
Vi er endelig kommet til Daniels Bog! I dagens afsnit hører vi om, hvordan det er vigtigere for Daniel og hans venner at forblive vegetarer end at adlyde til kongen. Hvad har det med Gud at gøre? Det må du finde ud af ved at give afsnittet et lyt 
loading
Comments 
loading
Download from Google Play
Download from App Store