DiscoverHoum Podcast
Houm Podcast
Claim Ownership

Houm Podcast

Author: Houm Church

Subscribed: 1Played: 21
Share

Description

Tämä on Houm-seurakunnan podcast, jonka tarkoitus on inspiroida sinua seuraamaan Jeesusta koko elämälläsi. Rabbin Rytmissä kuvaa Jeesuksen elämäntapaa. Sitä, kuinka hän eli ja opetti meitä elämään. Tämä on se elämän rytmi, jonka mekin tahdomme oppia ja jossa tahdomme kävellä, hengittää ja elää. Toivottavasti voimme inspiroida ja auttaa sinua elämään kukoistavaa elämää.

Hyviä kuunteluhetkiä!
20 Episodes
Reverse
Look again

Look again

2023-02-0216:23

Tänä vuonna kuulen Jumalan kutsuvan meitä katsomaan uudestaan. Se on kutsu nöyrtyä suuren mysteerin edessä, jossa tunnustaa mahdollisuuden löytää jotain uutta Jumalasta päivittäin. Se on kutsu tutustua uudestaan ja lukea Raamattua luulematta tietävänsä mitä seuraavaksi tapahtuu. Se on kutsu päästää irti siitä mitä luulimme Jumalasta, uskosta ja seurakunnasta. Jumala on niin paljon enemmän ja tahtoo tehdä niin paljon suurempaa meidän kaupungeissa. Siksi katsotaan uudestaan ja annetaan Mysteerin yllättää! Rakkaudella, Niklas Niemelä Johtava Pastori, Houm Church
Jumala tuli ! Tässä jaksossa puhutaan Jumalan tulemisesta maan päälle. Mitä Jeesuksen tulo muutti ja mitä se kertoo meille Jumalasta? Minkä esimerkin Jumalan inkarnaatio antaa meille arkiseen elämään. Käy kuuntelemassa !!!
”Hengittäminen tarkoittaa elossa olemista, mutta se ei ole vielä elämän elämistä. Miten elää täyttä elämää ajassa, jossa yhä useampi ajautuu elämän saavuttamiseen? Tässä jaksossa, sapattivapaalta palannut, Niklas Niemelä jakaa uskomattomien kokemuksiensa kautta miten hänen maailmansa muuttui Camino de Santiago -pyhiinvaellusreitillä.”
Sana opetuslapseus on nyt monien seurakuntien huulilla. Tätä samaa sanaa myös Jeesus käytti viimeisessä kehotuksessaan seuraajilleen. Mitä Jeesus lähestyskäskynä tunnetulla kehotuksellaan oikein tarkoitti? Miten voimme toteuttaa tätä 2020-luvun Suomessa ja miten se eroaa 0-luvun Israelista?
Tämänkertainen jakso käsittelee suhdettamme Jumalaan.  Mitä se on ja miten sitä voi toteuttaa arjessa?  Muuttaako suhde muotoaan ja onko se hyvä asia?  Entäpä miten Jeesus puhui suhteesta Jumalaan ja mitä se meille kertoo Jumalasta? 
Mikä voima on hyvillä rutiineilla elämässämme? Entäpä pyhillä rutiineilla? Evankeliumit kertovat Jeesuksen vetäytyvän yksinäisyyteen uudelleen ja uudelleen. Jeesuksella tuntui olevan tapa ja rutiini rukoilla yksin. Tässä jaksossa Johannes puhuu pyhästä rutiinista eli päivittäisen ajan viettämisestä Jumalan kanssa. Miksi saamme sen, mitä toistamme?
Tässä jaksossa pohdimme Jeesuksen yhtä sykähdyttävintä vertausta viinipuusta ja oksista. Vertaus on radikaali ja hätkähdyttävä. Mitä Jeesus vertauksellaan tarkoitti ja miten se liittyy luomiskertomukseen? Mitä jos Eeden kertoo ihmisyydestä enemmän kuin ehkä ajattelimme?
Toisille Jeesus oli viisas opettaja, toisille jumalanpilkkaaja. Toiset ajattelivat hänen olevan järjiltään, toiset pitivät häntä luvattuna pelastajana.   Vielä tänäänkin Jeesus jakaa mielipiteitä. Ehkäpä juuri siksi, Jeesuksen kysymys saattaa olla se kaikkein tärkein. Kuka ajattelet hänen olevan?
Tässä jaksossa pastoreiden kanssa on keskustelemassa Pasi Huumarsalo, kun pysähdymme kysymyksen äärelle; miksi Jeesus? Luvassa rehellistä pohdintaa siitä, mikä Jeesuksessa vetää puoleensa ja mitä Jeesuksen seuraaminen saa aikaan elämässämme.
Joskus unohdamme ettei Jeesus syntynyt tyhjiöön. Hän syntyi keskelle vahvaa uskonnollista, poliittista ja kulttuurillista aikaa. Minkälaiseen odotuksen painekattilaan Jeesus Nasaretilainen syntyi? Ja minkälaista vapahtajaa juutalaiset siis odottivat?  Tässä jaksossa pureudumme Vanhan testamentin kertomukseen Messiaasta ja siihen, minkä keskelle Jeesus syntyi.
Kuka Jeesus on sulle?  Se miten vastaat tähän kysymykseen tulee määrittämään sun elämässä kaiken. Jos Jeesus on sulle pelastaja niin hän muuttaa sun ikuisuuden, mutta jos hän on sulle myös opettaja niin se tulee muuttamaan sun elämän.  Tällä kaudella syksyn myötä me lähdetään vastaamaan tähän kysymykseen. 
Ootko koskaan miettinyt sapatin merkitystä? Kuuntele tämä jakso aiheesta ja tule yllätetyksi kuinka relevantista asiasta saattaakin olla kyse.
Elämme kulttuurissa, jossa vauhti on kiihtyvä ja kiire on vakio. Kaikki maailman tieto ja ihmiset ovat käden ulottuvilla. Sosiaalinen media on tuonut mukanaan paineen, että kokoajan pitäisi tapahtua jotain tai elämä ajaa ohitse. Tämä kaikki on tehnyt kiireestä, aivosumusta ja ahdistuksesta monelle liiankin tuttuja matkakumppaneita. Onko tässä ajassa mahdollista pysyä mitenkään tunteellisesti elossa tai hengellisesti hereillä?   Tässä jaksossa Niklas Niemelä, Johannes Saranpää ja Jaakko Lampi ovat keskustelemassa Jeesuksen tavasta kantaa elämää.
Informaatiotulvalta tai individualismilta on mahdotonta välttyä tässä ajassa. Jokainen mainostaulu ja vaikuttaja tietää kertoa miten tulisi elää mielekästä elämää. Mielipiteiden määrä ja oravanpyörän vauhti on tehnyt vaikeaksi saada enää yhteyttä omaan sisimpään. Miten tehdä oikeita valintoja, kun jäljellä on rikkinäinen puhelin? Tässä jaksossa Niklas Niemelä avaa hengellistä harjoitusta, jonka avulla Jeesus kykeni pitämään ajatuksen kirkkaana ja linjan kunnossa.
Jeesus opetti seuraajilleen Isä meidän -rukouksen, jonka sanoma on puhutellut ihmisiä läpi aikojen. Kristinuskon tunnetuin rukous käsittelee suhdettamme sekä Jumalaan että ihmisiin. Voisiko tämän rukouksen voima pysäyttää ja muuttaa vielä tänäkin päivänä?
2000-luvulla kristinusko on kokenut suurta inflaatiota etenkin länsimaissa. Väkimäärä kasvaa huomattavasti nopeampaa mitä sanoma Jeesuksesta tavoittaa sydämiä. Uskonnottomista on tullut oma ryhmänsä samaan aikaan kuin erilaisten henkisten uskomusten kannatus on lisääntynyt. Viimeistään koronapandemia on pakottanut kristilliset johtajat hyväksymään tilanteen, kun ainoastaan keskimäärin 50% seurakuntalaisista on palannut yhteyteen. Tässä jaksossa Niklas Niemelä, Johannes Saranpää ja Jaakko Lampi ovat keskustelemassa kristinuskon tulevaisuudesta.
Rabbin Rytmissä opettussarjan tarkoitus on auttaa sinua elämään tavalla, jolla Jeesus eläisi, jos Hän olisi sinä. Tsekkaa uusin jakso nyt!
Oletko huomannut, että se mitä ajattelet lisääntyy elämässäsi? Yhtäkkiä kaikilla tuntuu olevan samanlainen auto tai koira mistä olet unelmoinut. Kyse ei ole kuitenkaan hallusinaatiosta tai massavillitykseen lankeamisesta, vaan huomiosi kiinnittyy asioihin joita ajattelet. Kauden kolmannessa jaksossa Niklas Niemelä avaa meille ensimmäistä hengellistä harjoitusta, jossa on kyse huomion kiinnittämisestä oikeisiin ja hyviin asioihin.
Matti ja Teppo tunsivat sen jo vuonna 1989, kun julkaisivat kappaleen kiihtyvästä vauhdista. Tänään elämme jatkuvassa muutoksessa ja kehityksessä. Olemme kuitenkin juosseet itsemme hengästyksiin ja saatu pallomekin äärirajoilleen. Onko tästä oravanpyörästä ulospääsyä? Evankeliumit esittelee meille Rabbin kenellä ei ollut koskaan kiire, eikä tarvetta purra hampaitaan yhteen. Jeesus näytti eläneen kukoistavaa ja hyvinvoivaa elämää. Kaiken huipuksi Hän kutsui seuraajiaan kokemaan tämän saman. Kauden toisessa jaksossa Niklas Niemelä johdattaa meidät löytöretkelle, jossa voimme alkaa tavoittaa Jeesuksen lupaamaa lepoa. Kirjasuositukset:  Richard Foster - Celebration of Discipline,  Dallas Willard - The Great Omission,   Dietrich Bonhoeffer - The Cost of Discipleship
Miksi Jeesus puhuu ikeestään, joka on helppo ja kevyt kantaa? Mitä jos Jeesuksella olikin ultimaattinen ymmärrys myös ihmissuhteisiin, raha-asioihin, työelämään etc. Mitä jos Jeesuksen tavassa ”kantaa elämää” on viisaus, joka paitsi tuo meidän sielullemme levon, myös pelastaa meidät jo tässä elämässä. Kauden ensimmäisessä jaksossa Johannes Saranpää avaa meille Jeesuksen opettajuuden merkittävyyttä ja sitä, miten elää todeksi Jeesuksen opetuksia siitä miten olla ihminen. Tämä jakso siivittää meidät ”Rabbin Rytmissä” -opetussarjaan, jossa sukelletaan Jeesuksen tapaan elää.
Comments 
loading
Download from Google Play
Download from App Store