DiscoverDe Leerlingen
De Leerlingen
Claim Ownership

De Leerlingen

Author: NPO Luister / EO

Subscribed: 26Played: 485
Share

Description

Wat betekent het om Jezus te volgen in onze tijd? Hoe doe je dat? Welk verschil maakt dat in je leven?  


Om dat te ontdekken richten we ons op misschien wel het meest revolutionaire onderwijs ooit gegeven: Jezus’ Bergrede uit het Bijbelboek Matteüs. Je zult ontdekken: Jezus volgen heeft gevolgen voor bijna alles. Van hoe we naar onszelf kijken tot hoe we omgaan met wie we samenleven. En van omgaan met geld en bezit tot hoe we naar de toekomst kijken. Ga mee, en ontdek samen met Jurjen ten Brinke voor het eerst of opnieuw wat het betekent om leerling van Jezus te zijn en waar dat ons brengt. 

13 Episodes
Reverse
Bewust of onbewust heb je bepaalde ideeën voor wie je lief wilt zijn en voor wie dat minder nodig is. Over hoe je omgaat met mensen die vervelend doen of irritante dingen zeggen en over voor wie je op wilt komen als hen onrecht aangedaan wordt. In de bergrede reikt Jezus ons zo’n idee aan, een gedragsregel, een manier om met elkaar om te gaan. Hij zegt: Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen Je denkt misschien: ja, dat heb ik weleens gehoord. Heel mooi hoor! Maar: achter deze eenvoudige uitspraak, die de gouden regel wordt genoemd, gaat een wereld schuil die het niveau van tegeltjeswijsheid ver overstijgt. Deze gedragsregel, deze gouden regel, leert ons eerst en vooral iets over de betekenis van liefde want dit is namelijk hoe Jezus het grote Bijbelse gebod ‘heb uw naaste lief als uzelf’ concreet maakt. En dát gebod heeft weer alles te maken met de liefde van en voor God. Wat is liefde, hoe ontvang je liefde, hoe uit je dat? Daar gaan we het over hebben.
Als we Jezus’ onderwijs serieus willen nemen, dan moeten we ook iets met zijn lessen over over bezit en geld. Een groot deel van Zijn Bergrede weidt hij hieraan. Waarom vindt Jezus dit zo’n belangrijk onderwerp?  Kijk spullen zijn niet verkeerd. Geld ook niet. Ze hebben wel heel veel potentie om ons onvrij, kwetsbaar en egoïstisch te maken. We hebben namelijk altijd te weinig geld en spullen en de vervulling die het geeft is maar tijdelijk.  Nee, zegt Jezus, investeer in de dingen van de hemel; dan richt je je op dingen die niet verloren gaan.
Heb je vijanden lief. Daarover gaat het in deze aflevering. Er is waarschijnlijk geen moeilijker, geen radicalere opdracht van Jezus dan deze. Los van de vraag wat je vijanden precies zijn, zullen veel mensen daarop antwoorden: nou, er is een grens aan wat haalbaar is. Hoe kan ik nu iemand liefhebben die op mij gemunt heeft? Ik laat niet over me heen lopen als een slappeling!  Er zijn mensen die hebben ontdekt wat de kracht van deze opdracht van Jezus is. Zoals de Amerikaanse voorganger en burgerrechtenactivist Martin Luther King. Hij zei: liefde voor de vijand is de sleutel naar de oplossing van de problemen van onze wereld.  Jezus verkoopt geen gladde praatjes. Hij gebruikt directe bewoordingen om een diagnose te maken van de hartsgesteldheid van ons mensen, maar onderwijst vervolgens ook hoe we de weg naar het goede kunnen kiezen. Hoe tegennatuurlijk dat ook is.  Wie onze vijanden zijn en hoe we hen kunnen leren liefhebben, daar gaan we het over hebben in deze aflevering.
#8 - Hoe je bidt

#8 - Hoe je bidt

2024-04-1501:10:26

Jezus nam veel tijd om te bidden. Het was een belangrijk onderdeel van zijn levensstijl. Blijkbaar maakte dat veel indruk op zijn leerlingen, want op den duur vroegen ze Jezus: leer ons bidden.  Die vraag van de leerlingen destijds, is nog steeds relevant. Voor ons, nu. Voor veel hedendaagse leerlingen van Jezus is bidden - je verbinden met God en in gesprek zijn met Hem - en het tijd nemen ervoor niet hun sterkste punt.  Het ding is: bidden moet je leren. Daarom vroegen die leerlingen dat ook aan Jezus. Want waarom zou je zomaar goed moeten kunnen bidden? Nee, dat kan niet. Gebed vraagt onderwijs,  oefening en . . . een open, volhardende houding.  Deze aflevering wil je graag een stapje verder brengen in de wonderlijke, uitdagende en belangrijke wereld van het gebed, die belangrijke geloofspraktijk. Dat doen we door te luisteren naar Jezus.
Het ontvangen van bevestiging voor wat we doen en wie we zijn is een van de meest essentiële aspecten van het mens-zijn. Het heeft invloed op onze eigenwaarde, zelfvertrouwen en identiteit. Ik ben van waarde en wat ik doe, doet ertoe.  Waarin en bij wie zoek jij deze bevestiging?  In onze individualistische cultuur is het eerste antwoord daarop: zoek het in jezelf. Kies je eigen pad, doe wat jij wilt doen, luister naar je gevoel. We luisteren tegen de achtergrond van deze cultuur naar Jezus' Bergrede. Jezus vraagt zich af: bij wie zoek jij bevestiging? En aan wie laat jij zien welke goede en toffe dingen je doet? En waarom? Hij laat zien hoe we iets vrijer kunnen worden van het ontvangen van bevestiging bij andere mensen.
Deze aflevering gaat over omgaan met verleidingen, in het bijzonder met seksuele verleiding. We praten er gemakkelijk over als het over anderen gaat, maar als het onszelf betreft, nou, dan wordt het al heel snel heel ongemakkelijk en kruipen we terug in onze schulp. Jezus zegt in de Bergrede best heel wat over verleiding, lust, ontrouw en vrouwen tot lustobject maken.  Waarom is dit onderwerp zo relevant om niet voorbij te laten gaan? Omdat het een onderwerp bij uitstek is dat ons onvrij kan maken. Omdat dingen als seksuele verleidingen en overspel onszelf en relaties met anderen kapot kunnen maken en zoveel brokstukken kunnen achterlaten. En ook: omdat Jezus het erover had. Jezus snijdt deze onderwerpen op een bevrijdende manier aan, als je het mij vraagt. Maar vergis je niet: dat doet hij niet liefkozend, met zachte schouderklopjes en milde bewoordingen. Jezus draait er niet omheen. Hij zegt gewoon hoe het is. Verfrissend toch? Hij deelt in de Bergrede zijn visie voor een hele nieuwe manier om mens te zijn. En goed omgaan met seks, lust, schaamte en liefde zijn daarin essentieel.
In de Tien Geboden staat: pleeg geen moord. Grote kans dat me dat wel lukt, denk je waarschijnlijk. Maar dan is daar Jezus. In de Bergrede zegt Hij: als je de ander dwaas of nietsnut noemt, dan heb je de eerste stapjes op het verkeerde pad al gezet.  Van kwaad tot erger, daar gaat het over in deze aflevering. Boosheid en minachting kunnen zich vastzetten in ons hart. We gaan dan anderen ontmenselijken en raken uit verbinding.  Jezus geeft ons hierin radicaal onderwijs. Hij is geen zachte heelmeester. Want of je het nu over sukkels, sloebers of dwazen hebt, of over wappies, zionisten en die boeren; het kan, als we niet ingrijpen, het beginpunt zijn voor iets veel ergers.
Hoe doe je dat, leerling van Jezus zijn op kantoor, voor de klas, aan de keukentafel, in je buurt, in je studentenhuis of aan het ziekenhuisbed? Op welke manier maakt het volgen van Jezus dan verschil? En waarom zou je dat moeten willen? Jezus zegt in zijn bergrede: jullie zijn het zout van de aarde en het licht van de wereld. Dat is de roeping, dat is de missie van een leerling van Jezus, want juist op die alledaagse plekken waar je je doordeweeks bevindt, daar moet het gebeuren als leerling van Jezus. Bijbelgedeelte: Matteüs 5: 13 16
Gelukkig zijn is best wel een dingetje... Of we er nu bewust over nadenken of niet, we willen het allemaal. Maar wanneer ben je nou daadwerkelijk gelukkig?  "Gelukkig wie..." Dat zijn de woorden die Jezus steeds herhaalt aan het begin van Zijn Bergrede - de rode lijn in deze podcastserie. En dan volgt er een uitspraak wie er gelukkig wordt geprezen. Ze worden de zaligsprekingen genoemd. Je zult ontdekken dat Jezus korte metten maakt met onze beelden van geluk. Hij zet op zijn kop wat geluk betekent, waar het te vinden is en waardoor we ons geluk laten beïnvloeden...
Als gelovige mag je weten: Jezus Christus kent je en verklaart dat je van Hem bent. Dat je geliefd bent. Vanaf het moment dat je bij Christus hoort, word je gekenmerkt door een identiteit die je gegeven wordt, een identiteit die veel dieper gaat dan al die andere dingen die mogen bepalen wie je bent. Hoe je die identiteit ontvangt, waarom dat zo belangrijk is en hoe je leert daaruit te leven, daar gaat deze aflevering over.
In deze eerste aflevering gaan we, als een fundament voor de rest van deze twaalfdelige serie, onderzoeken wat het betekent om Jezus Christus te volgen. Wat verandert er in je leven als jij je richt op Hem? En belangrijk: hoe doe je dat dan? Ga met me mee op zoektocht, op de weg die Jezus gaat, als leerling… van Hem. Meer informatie: www.deleerlingen.nl (https://www.eo.nl/podcasts/de-leerlingen)
Dit is: De Leerlingen

Dit is: De Leerlingen

2024-02-2302:22

In een twaalfdelige podcastserie neemt Jurjen ten Brinke je mee op weg, achter Jezus aan, om samen te ontdekken wat het betekent om Hem te volgen, wat voor verschil dat maakt in je leven en hoe je dat doet in onze tijd en cultuur.  De rode draad in de serie is misschien wel het meest revolutionaire onderwijs ooit gegeven: Jezus’ Bergrede uit het Bijbelboek Matteüs. Je zult ontdekken: Jezus volgen heeft gevolgen voor bijna alles. Van hoe we naar onszelf kijken tot hoe we omgaan met wie we samenleven. En van omgaan met geld en bezit tot hoe we naar de toekomst kijken.  Ga mee en ontdek, voor het eerst of opnieuw, wat het betekent om leerling van Jezus te zijn en waar dat ons brengt.
Trailer De Leerlingen

Trailer De Leerlingen

2024-02-0102:22

In deze twaalfdelige podcastserie neemt Jurjen ten Brinke je mee op weg, achter Jezus aan om samen te ontdekken wat het betekent om Hem te volgen, wat voor verschil dat maakt in je leven en hoe je dat doet in onze tijd en cultuur.  De rode draad in de serie is misschien wel het meest revolutionaire onderwijs ooit gegeven: Jezus’ Bergrede uit het Bijbelboek Matteüs. Je zult ontdekken: Jezus volgen heeft gevolgen voor bijna alles. Van hoe we naar onszelf kijken tot hoe we omgaan met wie we samenleven. En van omgaan met geld en bezit tot hoe we naar de toekomst kijken.  Ga mee en ontdek, voor het eerst of opnieuw, wat het betekent om leerling van Jezus te zijn en waar dat ons brengt. Een productie van EO, IZB en NPO Luister.
Comments 
Download from Google Play
Download from App Store