Det här är sista avsnittet av Livet på lätt svenska - men vi fortsätter på Patreon! Vi pratar idag om vad vi har lärt oss om språk, Isabelle får svara på om hon läst hela Saras bok och Sara visar vad hon kan på luganda. Tack alla som har lyssnat - och följ med oss till Patreon om ni kan och vill!
Hur känns våra namn på olika språk? Är Sarah på engelska samma sak som Sara på svenska? Vi svarar också på en fråga om att förnya sig, och Isabelle berättar om en "stor" förändring.
Vad är skillnaden mellan ändra, växla och variera? Vi pratar också om när Isabelle flydde från ett språkläger - och om den enda meningen som Sara kan säga på franska.
Vad ska man tänka på i en jobbintervju? Och kommer AI att ta våra jobb? Vi ger våra bästa tips - och förklarar varför människor är som höns.
Vad är bra med att starta eget företag? Vad är moms, enskild firma och aktiebolag? Kan man vara frilans utan eget företag? Isabelle har många frågor. Sara har många (men inte alla) svar, i ett extra långt avsnitt om att starta eget företag.
En lyssnare har en fråga om Astrid Lindgrens grav. Vi pratar om begravning och om Vita Arkivet, där man kan skriva hur man vill ha sin egen begravning. Men också: Vad menar Astrid Lindgren med Mose lag?
Hur svarar man i telefon i Sverige? Vad betyder tjingeling? Och vad har Isabelle gjort fel varje gång hon pratat i telefon med en svensk? Ett avsnitt om telefonvett!
Vi är tillbaka efter sommaren! Isabelle har blivit klok, Sara har släppt en bok, och vi har också andra stora nyheter. Och en fråga från en lyssnare, som undrar hur man använder "peppar peppar". Välkomna till säsong 6!
Det är sommaravslutning! Vi sitter utomhus och sänder sista avsnittet för säsong 5, och svarar på två frågor: Vilken svensk mat gillar vi, och varför finns det två "kyrka" i busshållplatsen med namnet "Brännkyrka kyrka"? Trevlig sommar alla lyssnare!
Sara och Isabelle har haft nya upplevelser med godis - en bra och en farlig! Vi svarar också på en fråga: Varför är det lättare (för en del) att lyssna på ett nytt språk än att prata?
Vi firar hundra avsnitt! Men vad betyder det om en svensk frågar "är du hundra?" Och vilken överraskning har Sara planerat för Isabelle?
Vad är skillnaden mellan eld, brasa och bål? Vi pratar om lågor och flammor, och svarar på en ljudfråga: Varför har så många svenska ungdomar samma klädstil?
Sara snickrar alltid på sommaren. Eller jämt? Eller ständigt? Vi pratar om olika ord som betyder "alltid", och svarar också på en fråga om hur man uttalar "förut". Dessutom: Improvisationsteater!
Sara har börjat lära sig ett nytt språk! Vi pratar om hur man kan tänka när man är nybörjare - och hur Isabelle tänker nu när hon kan mycket svenska. Är hon för hård mot sig själv?
Sara måste redigera sin bok - men snart kanske AI har tagit över hennes jobb? Vi pratar också om mm, mht och ang. - vad betyder förkortningarna?
Vad är skillnaden mellan "ska" och "skall", och hur använder man "skulle"? Det kan vara förvirrande att lära sig ett annat språk ... eller konfunderande? Vi pratar om ord som beskriver snåriga, skumma och oklara saker som förvirrar, konfunderar och chockerar.
Isabelle har hittat nya ord i svenska böcker. Vad betyder vaggvisa, gorma och fräta? Och varför står det i hennes bok "det ljus som lyckats ta sig in"? Varför inte "ljuset"? Vi försöker också att gorma lite själva, men vad finns det egentligen att gorma om?
Det är påsk och många äter ägg, men Isabelle äter något helt annat. Isabelle har också en språkfråga: Hur använder man "lär" som hjälpverb?
Vad är skillnaden mellan att röra sig och förflytta sig? Och flytta sig, röra vid, känna på och bli rörd... Det är en riktig röra, som vi snuddar vid i dagens avsnitt. Vi svarar också på en fråga om höns! Kan hönor lägga ägg även om de inte blir ... rörda av en tupp?
Tro inte på oss! Det är 1 april och vi har tema aprilskämt. Vem lurar vem? (En av oss blir lurad i avsnittet.) Vi svarar också på en fråga om våra favoritskådespelare.
Mina Khodadad
Tack så mycket, jag njöt av ditt varma samtal och jag försöker lära mig svenska via den här kanalen.
alberto danielle
tack så mycket
ID28219798
Vad betyder 2 lag?
mina
Det känns som att Sara har något mer än bara vänskap för Isabel eftersom, så fort Isabel sa om du och jag var tillsammans, svarade Sara snabbt ,i en kärleksrelation.🤭
Mahdieh Niadi
Tack så jättemycket 🙏🏻🙏🏻🙏🏻