Discover
مش مسامح حسين

12 Episodes
Reverse
مش مسامح حسينالحلقة الحادية عشرإحنا متراقبين يا حسين
مش مسامح حسينالحلقة العاشرةأنا مسامح حسين
مش مسامح حسينالحلقة التاسعةالرغيف
مش مسامح حسينالحلقة الثامنةالشارع الافتراضي
مش مسامح حسينالحلقة السابعةمكانتش صدفة
مش مسامح حسينالحلقة السادسةربنا
مش مسامح حسينالحلقة الخامسةست قرود
مش مسامح حسينالحلقة الرابعةساعة المطر
مش مسامح حسين الحلقة الثالثة(Overthinking) أوفر ثينكينج #مش_مسامح_حسين
مش مسامح حسين الحلقة الثانيةالسعادةكلنا سعدا وكلنا حزنا الفرق بين النظرتين .. يا حسين بيبان لو احنا عرفنا طبيعة الناس اللي باصة .. الناس في عين واحد تخين دايما هزيلة وخاسة وفي عين طويل القامة .. متر ونص جرب تبص .. مين أسعد الناس في الحياة .. تقدر تقول ؟ هل هو هذا الشخص اللي عايش الدنيا عرض وطول ؟ ولا اللي دايما ماشي واخد حذر ؟ علشان كده صعب السعادة تكون في نظرك أمر مطلق لازم تكون وجهة نظر .. شاف الفقير شكل الغني من بعيد قاله يا بختك .. سعيد شاف الغني شكل الفقير من بعيد قال يا بختك .. بسيط شاف المغني المغمور .. المغني اللي واخد سيط قاله يا بختك .. بجمهورك شاف المغني اللي واخد سيط .. المغني المغمور قاله يا بختك .. بتعرف تمشي في الشارع بدون م الناس يبصولك .. قال الكفيف للي شايف يا بختك .. ويا بخت كل اللي شاف لون السما بالنهار .. قال اللي شايف للكفيف يا بختك .. علشان ماشوفتش فيديوهات القصف في الآخبار .. قال اللي مات للي عايش يا بختك ياريتي كنت ارجع هناك ثانية .. قال اللي عاش للي ميت يا بختك ارتحت م القسوة اللي في الدنيا .. قال اللي ماتغربش للي متغرب يا بختك وياك دهب وفلوس وعز وجاه محظوظ يا عم ، ياريتني كنت بدالك .. قال اللي متغرب للي ماتغربش يا بختك عارف تنام بالليل في حضن عيالك .. هو كده الإنسان كائن غلس حِشري دايما يبص على البعيد ويعمل زووم .. ويدوس بنعل الجزمة فوق الورود علشان ماشي يبص فوق ع النجوم تقدر تلاقي السعادة جوة الهموم تقدر تلاقي الهموم في قلب السعادة بس اللي لازم كلنا نعرفه إن الحياة مالهاش بديل أو إعادة وإن السعيد مش هو هذا البعيد اللي انت باصص نحيته من زمان .. ممكن تكون انت أسعد سعيد علشان في ليلك بتقدر تنام
مش مسامح حسين الحلقة الأولىأجيال بتسلم أجيال أجيال بتسلم أجيال .. والدنيا بتعرض أفلامها وكله بيتفرج وماحدش بيبات في السيما يدوبكش الفيلم بيخلص كله بيمشي الجد بيتعب فجأة يومين ، وبيمشي الأب بيتفاجئ إنه خلاص بقى جِد ، وقرّب يمشي والطفل اللي بيحبي .. بيمشي ويصبح بابا وجدو ودقة قديمة .. اجيال بتسلم اجيال ومابين الجيل والجيل فجوة وسنين ضوئية بتفصل بين فيديو التيك توك وصوت بكار وصباح الخير مع ماما نجوى .. .. حلو التغيير بس انا مش فاهم هو ازاي طفل هيتعلم يكتب حرف الضاد من غير سبورة وطباشير ؟ من غير ما يروح مدرسته الساعة تمانية الصبح في أول يوم شايل على ضهره الشنطة ولابس لبس جديد .. ازاي الطفل هيتعلم من غير أستاذ يحترم العلم ازاي لو جاله بدون مجهود ، على شاشة قزاز اه فعلا كل سلاح له بدل الحد ، اتنين وعشان مشكلة تتحل .. هتحصل 100 مشكلة النووي علاج .. ولكنه كمان ينفع قنبلة .. والعربيات مش عربيات من غير عادم .. بس اللي غريب فعلا ومريب هو انك سايب آلة تعلم طفل ويكون بني آدم .. الفجوة مابين الجيل والجيل بتزيد وبقينا خلاص لو بكرة هتفنا بلادي بلادي ماحدش فينا هيعرف إنه نشيد .. انا وانت وهو وهي وكله .. بعيد وماحدش فينا بيتمنى يقرب من إيد التاني علشان كده كل الناس مابقتش بتفرح يوم العيد .. امبارح مثلا لو كان بيني وبينك ست سنين .. نقدر نتكلم ونلاقي مابينا تفاهم حلو ورايق .. دلوقتي محمد ماسك في احمد لما اتناقشوا في رأي معين ماتفقوش مع إن مابينهم ست دقايق .. دلوقتي بنزعل ع اللي بيحصل في الأغنية لما نكون ع القهوة ونسمع صدفة نجاة بتغني يا ليل .. مش يمكن بعد سنين هنكون قاعدين على نفس القهوة بنسمع مهرجانات ونقول أياااام كان فن جميل .. العالم دلوقتي بيجري بسرعة وعشان تجاريه لازم رجليك تتحرك أسرع من رجليه ولو انت بطيء هتنضف كل تراب الأرض بوشك وانت مكلبش فيه عاوز تتعلم كل علوم الدنيا ، اتعلم .. بس بسرعة هتسلم ع الماشيين في الشارع ؟ سلم .. بس بسرعة هتكلم صاحبك وتوده .. روح وده بسرعة لو كنت جعان .. كل أكلة سريعة بسرعة عطشان .. اشرب لك جرعة مية بسرعة وساعتها يا صاحبي هينفع تسكن عصر السرعة وتشب وتكبر فجأة بسرعة وتحب وتقسى وتنسى بسرعة لو كنت بطيء الدنيا هتفرم وشك وهتخرج برة تراك الجري بأضعف كتف .. وهتصحى الصبح تقول أحيه ! انا شكلي لبثت سنين في الكهف .. وماعدتش عارف تعمل ايه .. هتحس ساعتها ان انت غريب من عالم تاني وان انت دخلت ما بين الناس غلطة .. مش لايق طعمك ع الخلطة لا بقيت تتأثر بالاحداث ولا بتأثر العالم عمره ما وفّق ولا هيوفّق أبدا بين .. ناس من زمنين والفجوة ما بين سامح وولاده هتفضل واسعة زيها زي الفجوة اللي بقالها سنين موجودة ما بين سامح وحسين
مش مسامح حسين الحلقة الأولى - أجيال بتسلم أجيال...............................................................#مش_مسامح_حسين بطولة: سامح حسينفكرة وتأليف: حسام ابراهيمرسومات: منار عادلفيديو جرافيك : محمد أسامةمونتاج : حمدي الشربيني – مها طهموسيقى : محمد ابو النجاهندسة صوتية: أحمد كمالمستشار فني: احمد خالد سليمرؤية فنية وإخراج : محمد التابعي.................................................................................الكلمات :أجيال بتسلم أجيال ..والدنيا بتعرض أفلامها وكله بيتفرجوماحدش بيبات في السيمايدوبكش الفيلم بيخلصكله بيمشيالجد بيتعب فجأة يومين ، وبيمشيالأب بيتفاجئ إنه خلاص بقى جِد ، وقرّب يمشيوالطفل اللي بيحبي .. بيمشيويصبح باباوجدوودقة قديمة ..اجيال بتسلم اجيالومابين الجيل والجيل فجوةوسنين ضوئية بتفصل بينفيديو التيك توكوصوت بكاروصباح الخير مع ماما نجوى ....حلو التغييربس انا مش فاهمهو ازاي طفل هيتعلم يكتب حرف الضادمن غير سبورة وطباشير ؟من غير ما يروح مدرسته الساعة تمانية الصبحفي أول يومشايل على ضهره الشنطةولابس لبس جديد ..ازاي الطفل هيتعلم من غير أستاذيحترم العلم ازاي لو جاله بدون مجهود ، على شاشة قزازاه فعلا كل سلاح له بدل الحد ، اتنينوعشان مشكلة تتحل .. هتحصل 100 مشكلةالنووي علاج .. ولكنه كمان ينفع قنبلة ..والعربياتمش عربيات من غير عادم ..بس اللي غريب فعلا ومريبهو انك سايب آلة تعلم طفلويكون بني آدم ..الفجوة مابين الجيل والجيل بتزيدوبقينا خلاصلو بكرة هتفنا بلادي بلادي ماحدش فينا هيعرف إنه نشيد ..انا وانت وهو وهي وكله .. بعيدوماحدش فينا بيتمنى يقرب من إيد التانيعلشان كده كل الناس مابقتش بتفرح يوم العيد ..امبارح مثلالو كان بيني وبينك ست سنين .. نقدر نتكلمونلاقي مابينا تفاهم حلو ورايق ..دلوقتي محمد ماسك في احمد لما اتناقشوا في رأي معينماتفقوشمع إن مابينهم ست دقايق ..دلوقتي بنزعل ع اللي بيحصل في الأغنيةلما نكون ع القهوة ونسمع صدفة نجاة بتغني يا ليل ..مش يمكن بعد سنين هنكون قاعدين على نفس القهوة بنسمع مهرجاناتونقولأياااامكان فن جميل ..العالم دلوقتي بيجري بسرعةوعشان تجاريهلازم رجليك تتحرك أسرع من رجليهولو انت بطيءهتنضف كل تراب الأرض بوشك وانت مكلبش فيهعاوز تتعلم كل علوم الدنيا ، اتعلم .. بس بسرعةهتسلم ع الماشيين في الشارع ؟ سلم .. بس بسرعةهتكلم صاحبك وتوده .. روح وده بسرعةلو كنت جعان .. كل أكلة سريعة بسرعةعطشان .. اشرب لك جرعة مية بسرعةوساعتها يا صاحبي هينفع تسكن عصر السرعةوتشب وتكبر فجأة بسرعةوتحب وتقسى وتنسى بسرعةلو كنت بطيء الدنيا هتفرم وشكوهتخرج برة تراك الجري بأضعف كتف ..وهتصحى الصبح تقولأحيه !انا شكلي لبثت سنين في الكهف ..وماعدتش عارف تعمل ايه ..هتحس ساعتها ان انت غريب من عالم تانيوان انت دخلت ما بين الناس غلطة ..مش لايق طعمك ع الخلطةلا بقيت تتأثر بالاحداثولا بتأثرالعالم عمره ما وفّق ولا هيوفّق أبدا بين .. ناس من زمنينوالفجوة ما بين سامح وولاده هتفضل واسعةزيها زي الفجوة اللي بقالها سنينموجودة ما بينسامح وحسين ..Podcast Record