DiscoverElämää sanasta
Elämää sanasta
Claim Ownership

Elämää sanasta

Author: harri.huovinen@lhpk.fi (Harri Huovinen)

Subscribed: 0Played: 7
Share

Description

Viikottaisessa opetussarjassa pastori Harri Huovinen tarkastelee kristillisen uskon ja elämän asioita aina ajankohtaisesta luterilaisesta näkökulmasta.
19 Episodes
Reverse
Tässä lyhyt esittely uudesta kirjastani "Jumala vaikuttaa rukouksen – apuneuvoja huonolle rukoilijalle". Lopussa kerrotaan myös mistä kirjan voi hankkia!
Raamatussa kehotetaan: "Rukoilkaa lakkaamatta." Mutta onko se mahdollista ja jos niin miten? Rukousta käsittelevän opetussarjan viimeisessä osassa tarjotaan vastauksia tähän kysymykseen.
Luterilaisessakin maailmassa on viime vuosikymmeninä paikoin viritelty rukousnauhojen tai -helmien käyttöä rukouselämän tueksi, osin vanhojen kirkkojen perinteiden innoittamana. On kuitenkin myös niitä, jotka pitävät tällaisia apuvälineitä tarpeettomina, jopa ongelmallisina. Mitä tästä asiasta voisi ajatella?
"Jeesuksen rukous" on rakas monille veljille ja sisarille idän ortodoksisessa kirkossa. Mutta soveltuuko se luterilaisen kristityn hartauselämään? Kuuntele vastaus viimeisestä asiaa käsittelevästä jaksosta!
Edellisessä jaksossa todettiin, että nk. Jeesuksen rukous on erinomaisen hyvä ja käyttökelpoinen. Mitä muuta tämän rukouksen käyttämisestä voitaisiin sanoa? Mitä kysymyksiä tai ongelmakohtia asiasta annettuun opetukseen voi liittyä?
Monet kristityt toistavat jatkuvasti samaa rukousta: ”Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä.” Miksi tämä rukous on niin erinomainen?
Tällä kertaa tarkastelemme kahta klassista tapaa asettaa kädet rukouksen ajaksi. Onko tällaisilla ulkoisilla rukouseleillä mitään merkitystä? Jos, niin mitä?
Raamatussa puhutaan rukoilemisesta sekä seisten että polvillaan. Millaisia viestejä nämä rukousasennot kantavat mukanaan? Millaisiin tilanteisiin ne voisivat sopia?
Ruumiillinen asento tuskin on rukouselämän keskeisin asia, vai mitä? Rukousasennolla on kuitenkin merkitystä, eikä ainoastaan rukoilijalle itselleen. Miten niin? Kuuntele vastaus täältä!
Mitä ajatella kristillisten kuvien käyttämisestä rukouselämän tukena? Joku suhtautuu asiaan kielteisemmin, toinen taas myönteisesti. Itse väitän, että hyvien ja raamatullisten kuvien käyttö on mahdollista, ja voi olla hyödyllistäkin. Kuuntele miksi!
Pitääkö rukoilemista varten olla jokin tietty fyysinen paikka? Tähän kysymykseen voidaan vastata sekä kieltävästi että myöntävästi. Miten niin? Kuuntele vastaus täältä!
Voiko tunnustuskirjojen kaltainen opillinen teos toimia rukouskirjana? Kyllä voi! Miten se sitten tapahtuu? Tässä yksi esimerkki!
Tällä kertaa esittelyssä on klassinen, käytännöllinen esimerkki siitä, miten henkilökohtaista rukousta voi harjoitella Jumalan sanan äärellä.
Pitääkö kristityn aina ensin lukea Raamattua, jotta hän voisi rukoilla?
Mitä jumalanpalveluksessa ja sen liturgiassa rukoiltavista rukouksista voisi ajatella? Ovatko ne vain muinaisten kirkonmiesten laatimia kankeita, tyhjiä sanoja, vaiko ehkä jotakin muuta?
Pitäisikö jumalanpalveluksessa voida rukoilla vapaasti, omin sanoin? Voivatko valmiiksi muotoillut rukoukset olla oikeita rukouksia, vai ovatko ne vain esteenä todelliselle rukoukselle?
OK, rukous nousee Jumalan sanasta. Mutta miten tämä asia liittyy seurakunnan elämään?
Eikö riittäisi, että rukoilen vain yksin? Mitä tekemistä seurakunnalla on rukouksen kanssa?
Tunnetko olevasi taitamaton tai heikko rukoilija? Tässä kolme lähtökohtaa, jotka Sinun tulee ottaa huomioon.
Comments 
loading
Download from Google Play
Download from App Store