DiscoverTaler // Den Norske Israelsmisjon
Taler // Den Norske Israelsmisjon
Claim Ownership

Taler // Den Norske Israelsmisjon

Author: Den Norske Israelsmisjon

Subscribed: 10Played: 100
Share

Description

Taler, forkynnelse og opptak fra møter.
71 Episodes
Reverse
Tok Paulus lett på troen sin da han sa at han gjerne kunne mistet den, bare hans eget folk kom til tro? Hør Jarle Råmunddal forkynne om det som er lagt Paulus på hjerte, og som Jesus selv legger på kirkens hjerte. www.israelsmisjonen.no #Israelsmisjonen #Paulus
Jesus er nesten ikke å kjenne igjen. Selv om slutten av teksten ender godt, så er det elementer som virker uforståelig for den ivrige bibelleser. Bli med Eyvind Volle i et dypdykk i denne krevende, men svært lærerike teksten. www.israelsmisjonen.no
Hva er det vi snakker om når vi snakker om Israel? Og hvorfor skal unge bry seg om Israel i 2023? Det er noen av spørsmålene som Daniel Sæbjørnsen begir seg ut på når han utforsker tematikken. www.israelsmisjonen.no
Jesus forteller en lignelse som skurrer litt. Dermed inviterer han oss inn på skolebenken for å lære mer om Himmelriket. For hvorfor sender ikke gårdeieren den daglige lederen ut for å hente inn arbeidere? Og hvorfor lar han alle se på når han betaler alle like mye, selv om noen har jobbet mye og andre lite? Det er bare noen av de mange spørsmålene som Eyvind Volle tar oss igjennom i møte med lignelsen fra Matteus 20, 1-16. www.israelsmisjonen.no
Gjennom Bibelen og i livet, ser vi hvordan mennesker stadig søker seg bort fra Gud. Da er det godt å vite at selv om vi er troløse, så er han trofast. Jarle Råmunddal tar oss gjennom søndagenstekst som minner oss om Guds store kjærlighet til sitt folk og til alle mennesker. www.israelsmisjonen.no
Søndag 14. november 2021 talte seniorrådgiver Rolf Gunnar Heitmann på Normisjonshuset i Askim. Tema: Hannuka.
Søndag 24. januar 2021 talte generalsekretær Vegard Soltveit om Paulus omvendelse på digital gudstjeneste hos Credo Frikirke Trondheim. Talen kan du høre i denne episoden. Opptaket er laget av og tilhører Credo Frikirke Trondheim (nettside: www.credofrikirke.no).
Hvorfor feirer jødene løvhyttefesten og hvordan kan denne høytiden berike vår tro? Det er ikke sikkert du kjenner så godt til denne bibelske høytiden som jødene har feiret til alle tider. I Det gamle testamentet gir Gud folket påbud om å holde en rekke høytider og helligdager for å minnes hvordan han har grepet inn i deres liv og historie. Blant dem er de tre store høytidene: Påske (Pesach), Pinse (Shavu’ot) og Løvhyttefesten (Sukkot). De to første er også sentrale høytider i den kristne kirke, mens den siste oftest er utelatt eller glemt. Har vi gått glipp av noe? I denne podcasten vil du finne henvisning til ressurser du kan ta i bruk for å bli bedre kjent med denne høytiden og dets tradisjoner, samt noen spørsmål du kan samtale om i din bibelgruppe eller ditt fellesskap Alle tre festene minner oss om viktige begivenheter som skjedde i løpet av noen få år i jødenes historie: Utfrielsen fra fangenskap og slaveriet i Egypt (påske), Loven som ble gitt og paktsinngåelsen ved Sinai (pinse) og Guds nærvær og ledelse av folket på ørkenvandringen mot det lovede landet (løvhyttefest). Bli med i et dypdykk i denne festen sammen med oss. Flere ressurser: Video og studiehefte: www.israelsmisjonen.no/ressurser/materiell/studieopplegg/hoytidsprat/sukkot | Rolf Gunnar Heitmann | Jorunn Andestad Langmoen |
Hør Vegard Soltveit tale over temaet "Jøde først". Denne episoden er fra misjonsfesten på Strand Leirsted 27. september 2020, som avsluttet Israelsmisjonens digitale Landsmøte 2020. Hele misjonsmøtet kan også sees som video på vår nettside: www.israelsmisjonen.no/artikkel/valgresultat-og-misjonsfest-digitalt-lm-2020
Bibeltimeserie fra Romerbrevet 9-11 med Rolf Gunnar Heitmann, seniorrådgiver i Den Norske Israelsmisjon. Bibeltimene ble holdt i i Ørsta-Volda Misjonsformsaling, og dette er tredje og siste bibeltimen i denne serien. Opptaket er laget av og tilhører Ørsta-Volda Misjonsformsaling (gå til hjemmeside).
Bibeltimeserie fra Romerbrevet 9-11 med Rolf Gunnar Heitmann, seniorrådgiver i Den Norske Israelsmisjon. Bibeltimene ble holdt i i Ørsta-Volda Misjonsformsaling, og dette er andre av i alt tre bibeltimer i denne serien. Opptaket er laget av og tilhører Ørsta-Volda Misjonsformsaling (gå til hjemmeside).
Bibeltimeserie fra Romerbrevet 9-11 med Rolf Gunnar Heitmann, seniorrådgiver i Den Norske Israelsmisjon. Bibeltimene ble holdt i i Ørsta-Volda Misjonsformsaling, og dette er første av i alt tre bibeltimer i denne serien. Opptaket er laget av og tilhører Ørsta-Volda Misjonsformsaling (gå til hjemmeside).
DNI SommerSeminar på Vigra bedehus 25. juni 2020 med generalsekretær Vegard Soltveit. Tema: Herren velsigne deg – men hvorfor vil Herren velsigne Israel? (del 2 av 2) Se mer om DNI SommerSeminar 2020 på vår nettside: israelsmisjonen.no/sommer Hør del 1 av seminaret: podcast.israelsmisjonen.no/episode/herren-velsigne-deg-men-hvorfor-vil-herren-velsigne-israel-del-1-av-2
DNI SommerSeminar på Vigra bedehus 25. juni 2020 med generalsekretær Vegard Soltveit. Tema: Herren velsigne deg – men hvorfor vil Herren velsigne Israel? (del 1 av 2) Se mer om DNI SommerSeminar 2020 på vår nettside: israelsmisjonen.no/sommer Hør del 2 av seminaret: podcast.israelsmisjonen.no/episode/herren-velsigne-deg-men-hvorfor-vil-herren-velsigne-israel-del-2-av-2
Pinse - Høytidsprat

Pinse - Høytidsprat

2020-05-2037:09

«Påskens finale», «kirkens fødselsdag», «gudsfolkets konfirmasjonsdag», «kirkens grunnlovsdag» eller «misjonens fødselsdag»? Hva er pinse? Og hvorfor feirer vi pinse? Hvilken pinse var det de feiret i Jerusalem? Slik det står om i Apg 2 (gå til bibelen.no). På hvilken måte kan vi si at pinsedag representerer noe nytt i våre liv? Lytt til episoden for å lære mer om høytiden pinse. Last ned gratis studieopplegg og se episoden som video på www.israelsmisjonen.no. Opplegget passer til både selvstudium, bibelgrupper og andre smågruppefellesskap. | Ole Christian Kvarme | Rolf Gunnar Heitmann |
Seminar etter gudstjenesten med tema "Jøder og Jesus", av generalsekretær Vegard Soltveit. Opptaket fra Hamar Frikirke, del 2 av 2. Hør gudstjenesten i del 1.
"Hvorfor er du så grei med meg? Er ikke du fienden min?" var noen av spørsmålene som Vegard fikk når han hadde besøk gjennom HIT-Norge, av en som kom fra en ultraortodoks familie. Opptak fra gudstjeneste i Hamar Frikirke hvor generalsekretær Vegard Soltveit taler over temaet "Jøder og Jesus". Dette er del 1 av 2 om samme tema, hvor del 2 er opptak av seminaret etter gudstjenesten.
Kan man være jøde dersom man tror på Jesus? Dette temaet tar generalsekretær Vegard Soltveit opp i denne episoden. Du får høre om: Jøder og kristen tro i kirkehistorien. Det snakkes om at jøder blir frelst på samme måte som hedningekristne, ved troen på Jesus Kristus. Men er det ikke egentlig motsatt, slik at det er hedninger som blir frelst på samme måte som jødiske-kristne? Ved troen på den jødiske Messias - Jesus Kristus. Jøder med kristen tro i vår tid. Rebekka er jøde og har jødiske foreldre. I 2017 ble hun svartelistet fra Tilbakevendingsloven i Israel, og har derfor ikke lenger rett til å vende tilbake til Israel - fordi hun har blitt en kristen. Rabbiner Joav Melchior (Det Mosaiske Trossamfund, Norge) skrev i avisen Vårt Land i januar 2020: "Vi ønsker ikke fremmed tro i vår helligdom".
Purim - Høytidsprat

Purim - Høytidsprat

2020-02-2736:10

Hva er Purim? Hvem var egentlig dronning Ester og hvorfor er det en bok med i Bibelen som ikke engang nevner hans navn? Det er noen av spørsmålene som blir stilt i denne podcasten. Men kanskje like viktig er det å spørre seg hva fortellingen om Ester kan lære oss som lever i dag. Kan vi lære noe om Gud i en tekst som ikke nevner hans navn? Denne episoden er en del av serien Høytidsprat. Episoden kan også sees som video (YouTube), og vi har laget et tilhørende ressurshefte (PDF) som passer til både selvstudium og bibel-/samtalegrupper. Mer om Høytidsprat finner du på vår nettside: www.israelsmisjonen.no/ressurser/materiell/hoytidsprat | Andreas Johansson | Rolf Gunnar Heitmann |
Det er ingen gammeltestamentlig person som er referert så mye til i Det nye testamentet som Abraham. Abraham får en viktig teologisk rolle, når apostlene skal forklare at evangeliet er for alle mennesker. Opptaket ble gjort i 2019 (Lyngdal).
loading
Comments 
Download from Google Play
Download from App Store