DiscoverSälj- och marknadspoddenPodd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb
Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb

Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb

Update: 2024-05-30
Share

Description

Välkommen till ett nytt avsnitt av Sälj- & Marknadspodden!


I detta avsnitt utforskar Lars Dahlberg och Anders Hermansson de utmaningar som marknadschefer inom B2B ställs inför idag. De diskuterar det ökande ansvaret, behovet av att vara både strategisk och operationell, samt de svårigheter som följer med den snabba tekniska utvecklingen och implementeringen av AI.


Lars och Anders tar upp vikten av att ha en tydlig plan, att prioritera uppgifter och att skapa en strukturerad process för att driva arbetet effektivt. De delar även värdefulla råd för att navigera dessa utmaningar och skapa en effektiv marknadsföringsstrategi.


Lyssna på detta avsnitt för insikter, tips och inspiration för att ta itu med de utmaningar som marknadschefer står inför idag.



Anders Hermansson [00:00:04 ]:

Hej och välkommen till Säljmarknadspodden.


Lars Dahlberg [00:00:07 ]:

Nytt format för oss, men


Anders Hermansson [00:00:09 ]:

det ska bli kul. Vi tänkte vi skulle köra lite mer så här


Lars Dahlberg [00:00:12 ]:

pang på rövbetan. Få formatet lite kortare och intensivare.


Anders Hermansson [00:00:19 ]:

Ja, kort och kärnfullt. Vi tänkte snacka om ett kärt ämne idag. Det är nämligen att marknadscheferna har fått ett omöjligt jobb.


Lars Dahlberg [00:00:27 ]:

Ja utvecklingen runt det här och marknadschefens ansvar inom B2B har ju snurrat på nu många många år här och men nu har det väl liksom tycker jag hamnat I ett läge där det har blivit ett ganska omöjligt jobb. Det är så otroligt många saker man måste ha kunskap om och det är så många grejer man måste kunna dribbla med parallellt och så kommer liksom det här med AI som en som ett lök på laxen så måste man bli jätteduktig på det också.


Anders Hermansson [00:00:51 ]:

Ja just det och sen tycker jag att marknad har väl inom B2B alltid varit en kombination av att det finns höga krav på att allt ska mätas och det ska bli lids och så vidare. Och sen är man sladskratt också för lite av varje. Man vill gärna ha liksom marknadsfolk till hands för vad som än kan hända. Ja men vi ska göra konferens. Men det kan ju du. Då kan du organisera den. Du jobbar ju på marknad. Ja det blir en självklarhet.


Lars Dahlberg [00:01:17 ]:

Och när det här B2B-bolaget som man är marknadschef för dessutom växer då kommer det till en massa saker hela tiden som man förväntar sig att det naturligt hamnar hos marknadschefen av alla möjliga olika slag. Så ska man leverera ett resultat och så ska man vara väldigt väl alignat med sälj.


Anders Hermansson [00:01:35 ]:

Säljeavdelningen växer och växer och växer. Man anställer nya säljare men ingen mer resurs till marknad. Det ska på något sätt.


Lars Dahlberg [00:01:41 ]:

Man ska kunna mäta sina resultat och överlag så ställs det högre krav på alla möjliga tänkbara sätt och det har gått väldigt fort de här senaste åren och nu är det liksom ni ska inte säga overflow och man tänker sig att jag är marknadschef och så ska man förstå allt detta och kunna dribbla med allt detta både strategiskt och operationellt och vara till hans liksom.


Anders Hermansson [00:02:02 ]:

Är vi framme vid en punkt eller har vi passerat punkten då det här allt I allo personen alltså någon sorts bläckfisk rent kompetensmässigt klarar av att köra marknad?


Lars Dahlberg [00:02:13 ]:

Ja det är absolut passerat.


Anders Hermansson [00:02:15 ]:

Det är passerat?


Lars Dahlberg [00:02:16 ]:

Ja. När man tittar lite grann på hur försöker då marknadschefer som vi träffar att hantera den här situationen. Och jag menar,


Anders Hermansson [00:02:26 ]:

det är


Lars Dahlberg [00:02:27 ]:

ju inte helt ovanligt då, man försöker anlita någon byrå eller några byråer för att hjälpa till lite här och var där man inte själv har kanske kompetens så testar man med det men det är inte så himla lätt att få det att funka och bli koordinerat och leverera kvalitet.


Anders Hermansson [00:02:49 ]:

Nej, precis. Man försöker kompensera för olika kompetensluckor då. Men sen måste man ju ha budget och göra det också.


Lars Dahlberg [00:03:00 ]:

Ja, precis. Då har man kanske då lyckats tjata sig till då. Annars så blir det svårt.


Anders Hermansson [00:03:06 ]:

Nej, för jag tänker om det är från ledningen, de som har anställt den, har liksom en, vad ska jag säga, en dröm om att nu är du på plats. Nu får ju du köra på.


Lars Dahlberg [00:03:17 ]:

Ja det börjar ju där, man får ju totalt overflow och så försöker man tjata till sig lite pengar och så tar man in lite extra konsulter. Men jag tycker en utmaning som ofta hamnar där, det är ju att det är svårt att koordinera. Framförallt hänger ju allting som görs oftast ihop väldigt väl och det blir svårt att få det liksom att hänga ihop och leverera mot något slags resultatförväntan många gånger tänker jag. Det blir ju som rätt så stökigt det där.


Anders Hermansson [00:03:42 ]:

Jag brukar prata om två KPI inom bytebi marknadsföring. KPI 1 det är när vdn tittar in på marknadsavdelningen och frågar så här, händer det något? Oj, då visar man, titta jag svettar så här, svettpärlor I pannan, kolla jag jobbar, jag jobbar, jobbar över jättemycket, så här, ja det är bra. Gör en till och så stängs dörren. Och sen framåt Q3 när det börjar dra ihop sig, då kommer vdn öppna vdn dörren igen och undrar ursäkta vad ger det här egentligen? Då är KPI 2, då är frågan vad är det för ROI på all den här marknadsföringen som vi gör? Vi har inte fått in några affärer än och så vidare. Och det där är ju, då får man ju panik som marknadsledare, för man liksom inte har hunnit fundera över ROI på allting, för man bara har skottat elände fram till Q3.


Lars Dahlberg [00:04:31 ]:

Ja, exakt. Och då, och ibland blir det då så att man tänker så här, det kanske går bättre då om jag försöker avställa egen personal, men då blir det en helt annan budget kanske och ett helt annat ansvar. Jag tycker att en del som har träffats som har försökt Det är inte så lätt att producera resultaten I alla fall. Det blir svårt liksom att ha egen personal som levererar resultat. Det är ganska tufft liksom att verkligen få en B2B-marknadsföring att leverera när det ska vara liksom helt aligned med sälj och det är inte så himla lätt att få till det med alla tänkbara kanaler och tuff konkurrens I etan och allt möjligt liksom. Och det ska funka med system och det ska vara extremt bra webbar som är konverteringsvänliga och man måste förstå hur man ska använda sina kanaler på ett vettigt sätt för att det ska bli en bra ROI och lalalala. Så det är ju verkligen inte lätt att få till ett resultat även fast man då kanske går vägen med att prova med egen personal och egen personal har ju liksom sina utmaningar så att det är inte lätt liksom.


Anders Hermansson [00:05:33 ]:

Även om vi ska inte vara biased här och bara sälja in att man borde ha en virus som gör allt. Varför vill jag det? Utan det är ju det finns ju olika sätt att lösa det här på. Men men jag tänker att det är en stor utmaning att man måste hoppa mellan strategi och göra synnerligen liksom operationella grejer. Det finns ingen. Man måste ju verkligen hantera båda och så finns det så här. Det är så skiftande krav också. Det kan vara I början på året då avkrävs man marknadsplaner och budgeter och det ska vara ner på öret liksom I Excel filer och annat. Sen när tiden börjar gå då ska man hoppa när någon skriker hoppa att de har kommit på att vi ska köra köra.


Anders Hermansson [00:06:14 ]:

Vi ska vara med på en mässa på torsdag och så vidare utan framförhållning. Så det är liksom det finns en jäkla utmaning I skiftande krav tycker jag och sedan också att man på något sätt jobbar med en annan tidshorisont än säljesidan.


Lars Dahlberg [00:06:32 ]:

Ja det är otroligt spännande som du säger där med strategi. Det kan ju, det är också vanligt att det kommer ner på tekniska nitty gritty detaljer nu för tiden också eftersom det är så mycket teknik och programvaror och sånt som marknaden måste kunna hantera, som man måste kunna lösa. Man kanske bara stannar alltihop av någon liten teknisk anledning. Och ja, nej det är inte lätt. Ja, så kommer liksom det här AI-tåget då, vad ska man göra med det då? Ja, då förstår man ju liksom att Här finns det ju en potential att effektivisera naturligtvis med AI. Marknad och sälj ligger ju lite grann I framkant här när det gäller möjligheter kring AI. Så som mycket av resonemangen går idag, och det som händer kring chatt-GPT och annat. Hur gör man då? Ja, då ska man börja skaffa sig lite AI-baserade verktyg och börj

Comments 
In Channel
loading
00:00
00:00
x

0.5x

0.8x

1.0x

1.25x

1.5x

2.0x

3.0x

Sleep Timer

Off

End of Episode

5 Minutes

10 Minutes

15 Minutes

30 Minutes

45 Minutes

60 Minutes

120 Minutes

Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb

Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb

Sälj- och marknadspodden